Week 7 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Laila Jorink - WaarBenJij.nu Week 7 - Reisverslag uit Lamin, Gambia van Laila Jorink - WaarBenJij.nu

Week 7

Door: Laila Jorink

Blijf op de hoogte en volg Laila

10 April 2017 | Gambia, Lamin

Voor Kebba en Willem schrijf ik in makkelijk Nederlands, zodat zij het ook begrijpen. Zij spreken al heel goed Nederlands!

Donderdag (30 mrt) begon ik met de kinderen, daarna geluncht en bij de jongens Ataya gedronken. 's Avonds hadden we visite van de ouders van Carine, die gezellig bij ons bleven eten. Er was een trouwerij aan de overkant van de kliniek en ik heb mogen babysitten op de 2 lieve kindjes van Pim & Carine.

Vrijdag (31 mrt) terwijl heel Brielle genoot van kalknacht had ik nachtdienst. Weer even zo'n moeilijk moment, want daar had ik natuurlijk ook graag bij willen zijn.

Zaterdag (1 april) was het de bedoeling om een dagje naar het strand te gaan, alleen was het water zo erg opgekomen dat we nergens konden liggen. Dan maar een dagje zwembad bij Ocean Bay, een van de hotels in de buurt. Voor een klein bedrag mag je daar de hele dag liggen. 's Avonds met een groepje naar Time Inn.

Zondag (2 april) gefeliciteerd lief broertje. Nog een moeilijk moment. Wel even kunnen videochatten met de hele familie. Superleuk om iedereen weer te zien. Daarna geluncht bij Kebba met Sefanja en nog een paar. Daarna op een van de compounds mogen genieten van een echt Afrikaans dagje. Ik heb mogen helpen met koken, en de was, en een kindje onder de 'douche' gezet. Super leuk!

Maandag (3 april) was het een chaotisch dagje. Stress voor school, en voor de projecten want er is weer een week voorbij en de vlucht naar huis komt steeds dichterbij.

Dinsdag (4 april) ochtenddienst in de kliniek met een opfriscursus reanimatie. 's Middags naar de jongens waar Kebba, Lamin, Ada en Ello me geholpen hebben met mijn essay over medicatie in Gambia. Er zijn veel bomen/planten die gebruikt worden als traditionele medicatie.

Woensdag (5 april) een verschrikkelijke dag! Super warme en benauwd. 's Ochtends eerst de kindjes, daarna uitrusten onder de ventilator. 's Middags kwam een jongen van rond de 14 jaar binnen. Tijdens het werken aan een van de machines had hij in z'n vinger gesneden, wat een flinke wond opleverde. Berendien en ik hebben Machteld ondersteund bij het hechten. (Volgende keer mag ik, *slik*)
Ondanks het warme weer zijn er veel mensen in de weer. Morgen is de eerste keer dat de Gambianen mogen stemmen. Er worden al de hele week feesten georganiseerd voor de partijen maar vandaag is toch wel het toppunt. Heel Lamin staat vol met busjes en overal zijn er vrouwen aan het koken (zie foto's).

Wat Gambiaanse woorden die ik tussendoor in m'n blogs gebruik:

Tubab = blanke
Compound = woonplaats van meerdere gezinnen uit dezelfde familie
budha ba = billen
Mandinka = een van de stammen in Gambia, Lamin (het dorp waar ik woon) is een Mandinka dorp. Wat mij dus een Mandinka musso maakt (mandinka vrouw)
Cody? = Echt??
Se tetete = tjonge jonge

Ook een aantal leuke uitdrukkingen:

Sharing is caring.
The bigger, the better.
Slowly but surely.

  • 10 April 2017 - 22:56

    Laila:

    Hé schat, wat ben ik blij dat we bij je zijn geweest!
    Het is zo leuk om je blog te lezen en dan te snappen wat je bedoelt.
    En de mensen kent over wie je schrijft.
    Had je bij mama Ashia je Gambiaanse dagje? Leuke foto's!
    Ben benieuwd hoe het hechten de volgende x gaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laila

Ik ben een derdejaars student Verpleegkunde in Hogeschool Rotterdam. Momenteel loop ik stage in het Lamin Health Centre in Gambia.

Actief sinds 25 Feb. 2017
Verslag gelezen: 751
Totaal aantal bezoekers 18734

Voorgaande reizen:

15 Februari 2017 - 17 Juni 2017

Mijn eerste reis, stage in Gambia

Landen bezocht: