Week nummer 2 - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Laila Jorink - WaarBenJij.nu Week nummer 2 - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Laila Jorink - WaarBenJij.nu

Week nummer 2

Door: Laila Jorink

Blijf op de hoogte en volg Laila

03 Maart 2017 | Gambia, Sere Kunda

En toen was de tweede week van mijn avontuur alweer voorbij. Wat vliegen de dagen hier toch. Iedere dag voel ik me toch weer een stukje meer thuis.

Donderdag (23 feb) ben ik teruggegaan naar de Babylon School om daar samen met social worker Haddy een schema te maken voor de 800 (!) kinderen die een medical checkup gaan krijgen.

Vrijdag (24 feb) hebben we vrij gekregen om met z'n vieren aan de dozen te werken die uit de container zijn gekomen. Daar zaten af en toe meer verrassingen in dan we konden hendelen (met verrassingen, lees de meest kriebelige soorten insecten dan je kan bedenken). Aangezien we dit niet helemaal af kregen die dag staan al deze dozen in de gang, lege kamers, woonkamer en andere beschikbare plaatsen. Ik doe nog steeds met vrees m'n kamerdeur open omdat ik bang ben dat het ongedierte er een nieuwe woonplek van maken.

Zaterdag (25 feb) hebben we de dag doorgebracht aan het strand, heerlijk in het zonnetje met een Julbrew en af en toe een duik in de zee. Natuurlijk op sommige plekken die ik ben vergeten in te smeren verbrand. Die avond hadden we niet genoeg energie om te gaan stappen dus hebben we de rest van de avond doorgebracht bij de jongens.

Zondag (26 feb) ben ik 's ochtends eerst met een paar ballonnen naar de compound van mama Aischa gegaan, waar ik de longen uit m'n lijf heb moeten blazen om al die ballonnen op te blazen. Wat vonden die kinderen dat fantastisch. (Mede mogelijk gemaakt door Jan & Sascha)
's Middags heb ik m'n eerste echte ervaring gehad met de local busjes. Qua openbaar vervoer heb je hier 4 verschillende soorten. De groene taxi's zijn voor toeristen (maarja dat ben ik natuurlijk niet). De gele taxi's zijn voor locals maar nog wel aan de luxere kant. Soms zijn er ook gewone personenauto's die je willen taxi'en, hier moet je wel mee uitkijken bij wie je instapt. En dan heb je nog de local busjes... Dat zijn mini vans met plek voor ongeveer 12 mensen, waar gerust 18 mensen inzitten. Maar aangezien dit de goedkoopste manier van reizen is, neem je het maar voor lief dat je boedaba (kont) geplet wordt.
Eindelijk aangekomen bij de markt, kijk je je ogen uit! Door de mensen, de kraampjes, de kleuren en de geuren. Ongelofelijk, hoe het er hier aan toegaat. Andere mensen staan ook wel gek te kijken, want dit is eigenlijk geen plek voor tubabs. Maarja ik moest stoffen kopen voor mijn Afrikaanse jurk, die ik op maat laat maken (voor 200 dalassi=4 euro). Uiteindelijk met 2 stoffen (uitgezocht door verschrikkelijk vriendelijke Gambianen) naar huis gegaan.

Maandag (27 feb) gestart met mijn project. Ik heb die dag 24 kinderen gezien uit de klas toddlers (2-4 jaar). Wat een dropjes. Het is even wennen, en een spoedcursus Mandinka (de moedertaal van dit dorp). De toddlers spreken namelijk nog niet voldoende Engels om zich te kunnen uiten. De klachten die ik die dag tegenkwam waren uitlopend van verkouden tot diarree tot wondjes.
's Avonds hebben we de nieuwe vrijwilligster opgehaald. Zij woont net als ons in de kliniek en gaat aan de slag als huisarts.

Dinsdag (28 feb)...
De mooiste/ergste dag die ik tot nu toe heb meegemaakt. 's Ochtends was het consultatiebureau waar alle pasgeborene een gratis check krijgen, en eventueel inentingen. Die dag hebben we ook de laatste kleren uitgedeeld aan de vrouwen, wat waren ze hier blij mee! Net zoals de kindjes. Iedereen bedankt die dit heeft helpen realiseren!!!
Daarna heb ik onze nieuwe dokter Machteld/Jainaba, een rondleiding gegeven.
Toen was het weer tijd voor de kindjes. Vandaag Grade2A, kinderen van 9 tot 11 jaar. Dit was het zwaarste gedeelte van mijn dag. Zoveel kindjes ziek of gewond door omstandigheden die wij in Nederland niet kennen. Gelukkig ook heel veel kindjes die gezond zijn.

Woensdag (1 mrt), 's ochtends verder met de toddlers en ik wilde kijken of ik 2 groepen per dag kon doen, dus 's middags ook nog Grade2A afgemaakt. Die dag ruim 50 kinderen gezien. Toen merkte ik toch wel dat ik iets teveel hooi op m'n vork had genomen. Buiten dat je door dit weer heel snel moe wordt, vergen deze kinderen ook wel heel veel energie. Dus vanaf donderdag gewoon weer 1 groep!

  • 05 Maart 2017 - 22:22

    Laila:

    Weer een mooi reisverslag lieverd! Fijn dat je steeds meer thuis gaat voelen en leuk dat je gewoon met het local busje naar de local markt gaat, echt geweldig. Veel succes met al je 800 kindjes maar denk ook wel een beetje aan je zelf hoor. Goed dat je dat zelf ook door hebt. Ik wist al dat je een bijzonder kind was, met de dag nog trotser op jou. Dikke kus

  • 05 Maart 2017 - 22:46

    Hennie:

    Weer met plezier je verslag gelezen, denk ook aan jezelf hebt, als je ziek wordt ken je ze niet meer helpen hé, dus luister naar je lijf!

  • 06 Maart 2017 - 07:41

    Natasja:

    Super leuk om dit zo te lezen! Wat ben ik teots op jou als vriendin! Maak er een onvergetelijke tijd van! Dikke kus! xxxxxx

  • 06 Maart 2017 - 07:46

    Shirley:

    Hoi Lai, wat leuk om te lezen allemaal, wat een ervaringen en belevenissen. Veel geluk, succes maar ook af en toe een beetje sterkte toegewenst want dat zal best nodig zijn met zoveel mensen/kinderen zoveel ziektes en evt. ergere situaties die je mee maakt. Groetjes van ons alle zes..en geniet er van hoor...dit is een unieke ervaring. Shirley

  • 06 Maart 2017 - 08:33

    Lucilja De Roon:

    Ik kijk iedere week weer uit naar jou verslag uit Gambia! Ze bent zo enthousiast over de kinderen in Gambia! Geweldig! Deze bijzondere ervaring nemen ze jou nooit meer af! Je maakt je dromen waar! Groetjes Lucilja

  • 06 Maart 2017 - 08:49

    Nelly Groeneveld:

    Hi Laila,
    Ik heb weer genoten van je reisverslag,kijk al weer uit naar de volgende.
    Fijn dat je het naar je zin heb,het is toch ff moeilijk in een vreemd land.
    Het is tenslotte een ander cultuur en veel werk te doen voor de gezondheid.
    Neem niet te veel hooi op je vork meid,want je moet nog even,en blijf vooral genieten.
    Groetjes Nelly.

  • 06 Maart 2017 - 13:15

    Sacha:

    Hey meissie,

    Wat een leuke week heb jij weer achter de rug. Mooi om te lezen hoe jij deze onvergetelijke ervaring beleefd. Super! Fijn ook om te lezen dat jij het zo naar je zin hebt. Veel plezier ook weer komende week. Zie je verslag weer met plezier tegemoet! Zet m op Meis! Je bent een topper!!

  • 12 Maart 2017 - 16:23

    Els Jorink :

    Hoi Laila
    Wat heb je weer een mooi verslag geschreven. Heel fijn om zo te kunnen lezen wat jij allemaal meemaakt.
    Je bent een topper! XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laila

Ik ben een derdejaars student Verpleegkunde in Hogeschool Rotterdam. Momenteel loop ik stage in het Lamin Health Centre in Gambia.

Actief sinds 25 Feb. 2017
Verslag gelezen: 682
Totaal aantal bezoekers 18770

Voorgaande reizen:

15 Februari 2017 - 17 Juni 2017

Mijn eerste reis, stage in Gambia

Landen bezocht: